Rajin-rajin lah click ya :)

Friday, March 20, 2009

Poverty motivates ;)



"I did not miss any tuition classes and group studies which the school organised as I could not afford to take private tuition with my parents small income."

"Her father is a fisherman and her mother is a cleaner."

"I plan to further my studies overseas so that I can help my parents and my siblings in the future."

- Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal


"I come from a poor family and my mother is the sole breadwinner after the death of my father two years ago.

"For me, poverty is a blessing because it motivates me to work hard and to ensure I strive for excellence in whatever I do."

- Noraziatul Atikah Idris


"The gap between students in the urban and rural areas has been bridged and this is visible in their (rural students') better performance compared with their peers in towns.




My conclusion from the above statements (extracted from the N3w Str@its T1mes)

  1. Poverty is not a hinderance to success
    On these days, one should not use poverty as an excuse for not being able to perform. There're many examples of excellent students who actually come from poor family. This year, the best student of SPM 2008 has proven it.

  2. Never miss any resources availabe. The school always organize free tuition class and I believe all teachers are ever ready to assist. Take advantage of it. Use them errrr.. wisely ;).

  3. Modern technology ie: handphone (misuse them), computer games like PSP hurt many times. The more you enjoy them, the lesser your concentration in studies :).

  4. High self esteem such as confidence in oneself is required in every individual to succeed.

  5. Never give up. Try your utmost best. Once you fail, it does not mean it is the end of the world. There are many rooms of improvement. All you need is willingness to change and be better :).

  6. Family values is crucially important. The support from every individual in a family would help a student to do better in studies. Insyaallah.


Of course, there are a few other factors could lead to one success. But, what I want to stress here is, never say "poverty cause me to fail". It's no longer valid :).

17 comments:

zino said...

di mana ada kemahuan di situ ada jalan...

::ADleez:: said...

orang yg gagal sering memberi alasan...
oang yg berjaya pula selalu mencari jalan....
fikir2kan....:)

Chekgu BaniHassim said...

bukan semua org yg sedar akan ruang dan peluang yg terbuka depan mate...
selagi ade kesedaran, tu yg penting...

Tie said...

Kak tie selalu jadikan mereka ini sebagai contoh yang baik kepada anak2 supaya lebih tekun belajar.

cikgu_math said...

kemiskinan bukan penghalang,selagi kita pandai mencari peluang...

Kak Elle said...

saya sokong apa yg zino tulis...pucuk pangkal kemahuan mesti ada.

silversarina said...

Kejayaan mereka sebagai motivasi buat anak2 akak untuk ikut jejak langkah mereka , InsyaAllah.

manje said...

doa ayah ibu dan ikatan kekeluargaan yg kuat mmg antara faktor terpenting kejayaan...

~akuni~ said...

Ada jugak kes yang disebabkan kemiskinan, dia terpaksa berhenti sekolah dan membantu parent mencari nafkah. Dalam kes adik Madihah ni, dia masih beruntung sebab parent masih boleh kuat dan boleh cari rezeki lagi...

manlaksam said...

Di mana ada kemajuan, di situ ada jalan......pilihlah jalan yang lurus, jangan pilih jalan yang bengkuk.

Neeza Shahril said...

Zino,

betul tu... :)

***********************************

Liza,

nak jadi orang berjaya! :)

***********************************

Chekgu,

penat aje kan cikgu cikgi duduk kat sekolah...

***********************************

Kak Tie,

yang macam ni memang sesuai jadi contoh kan kak..

***********************************

Cikgu Math,

betul tu.. dia ni miskin tapi mampu dapat 20A

***********************************

Kak Elle,

kalau tak mahu, macam2 alasan diberi kan kak..

***********************************

Kak Rina,

Neeza doakan anak2 akak berjaya macam mereka juga...

***********************************

Manje,

tanpa doa ayah ibu tiada keberkatan..

***********************************

Akuni,

kalau kes macam tu, orang sekitar patutnya peka.. bantuan sangat diperlukan.

***********************************

Pak Man,

kalau yang bengkok, takut sesat nanti kan..

maza said...

I always using their strong determination and spirit to facing my daily live.

They are remind me to keep in track, which I always want to do to become a solehin!

And use the ilmu for God! Not other then that especially for rich and intimidating people!

Ilmu untuk Amal jadi Soleh! Bukan utk jadi kaya atau keluar dari kemiskinan yang membuta tuli - kerana rezeki itu datang dari Allah SWT, dan Allah SWT telah berjanji org yg berilmu. beramal dan soleh akan tinggi darjatnya...lantaran itu kaya datang dgn sendiri tanpa disedari!!!

Lantaran itu, sedarilah diri sendiri dalam hal didikan diri sendiri dan anak2.....

Jgn sampai menuntut ilmu kerana hendak jadi kaya! Maka kalau itu jadi matlamatnya..mungkin kaya anda perolehi, tetapi akhlak, iman, jiwa ????!

sedap, suci, segar ... said...

Sentiasa belajar dari kesusahan.

sedap, suci, segar ... said...

Sentiasa belajar dari kesusahan.

Mak Teh said...

Mu Klate pandai! Make gapo ?Hehehe!

Kebanyakan anak-anak dari keluarga yang senang mudah terlena di buai mimpi! Anak-anak orang susah tiap saat dia bernafas sedar dirinya berpijak dibumi realiti!

Kalau buat research, kebanyakan orang-orang yang hidup senang sekarang malah kaya-raya berasal dari keluarga yang susah.

Abang Long said...

Ada ketikanya terfikir, kemana perginya anak - anak yang cerdik, gemilang, terbilang satu ketika dahulu ?

nurie said...

"[5] Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

[6] (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan."

Surah Al-Insyirah

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin